ZAPIN MELAYU JOHOR (KUMPULAN 2 ADP3043)


ADP 3043
TARIAN TRADISI MELAYU
TAJUK : ZAPIN MELAYU JOHOR








RAGAM TARIAN ZAPIN MELAYU JOHOR  

Stuktur utama persembahan zapin melayu ialah pembahagian persembahan kepada tiga bahagian iaitu taksim, ragam dan kopak, dan wainab. Muzik lagu yang mengiringi tarian zapin terdiri daripada lagu Lancang Kuning , Naan Sidi, Ya Salam, Zapin Budi, Zapin Pekan, Ya ladan dan banyak lagi.  

Tarian zapin sememangnya sudah cukup sinonim dengan negeri Johor. Tarian Zapin secara tradisinya ditarikan oleh golongan lelaki sahaja dan kemudiannya setelah ia mula berkembang luas, tarian ini telah ditarikan secara berpasangan antara penari lelaki dan wanita gerak tari yang melambangkan sifat-sifat diri golongan tersebut.

Dalam Zapin Melayu Johor terdapat 9 ragam. Antaranya ialah :-

1. Ragam Asas

2. Ragam Pusau Belanak Besar

3. Ragam Lompat Injut

4. Ragam Kopak

5. Ragam Titi Batang

6. Ragam Ayam Patah

7. Ragam Tapak

8. Ragam Pusau Belanak Kecil

9. Ragam Wainab


 

Berikut merupakan cara ragam tarian zapin melayu johor dilakukan : 

Ragam Zapin Melayu Johor (Perempuan)

 


 

Ragam Zapin Melayu Johor (Lelaki)

 

 



CONTOH TARIAN ZAPIN MELAYU JOHOR


Video Festival Zapin Johor 2008 oleh Kumpulan Kesenian Seri Budaya, Batu Pahat




VIDEO ZAPIN MELAYU JOHOR BY GEMALAI SUKMA




RUJUKAN

1.  Yayasan Warisan Johor (2019) Sejarah Tarian Zapin : Tarian Zapin. Diperoleh daripada http://www.ywj.gov.my/tarian-zapin/

2.  Wordpress (2018) Zapin Johor : Warisan Melayu Johor Blogspot. Diperoleh daripada https://tarianzapin.wordpress.com/sejarah/

3.  Muhammad Asyraf Azizi bin Khalid (Jun 2019) Zapin melayu Johor Blogspot. Diperoleh daripada https://zapinmelayujohor.blogspot.com/

4.  Tarian tradisional melayu (2020) alat muzik yang digunakan zapin melayu johor. diperoleh daripada https://www.youtube.com/watch?v=JNFKGsDzNqM

5. Md, N. M. (1991). The Zapin Melayu dance of Johor: From village to a national performance tradition.

6. Nor, M. A. M. (1990). The Zapin Melayu dance of Johor: From village to a national performance tradition (Doctoral dissertation, University of Michigan).





Comments

Popular Posts